Jakie materiały przekazać wykonawcy strony internetowej?

Michalina Bujas, UX Designer

Jedno jest pewne - w czasach, w których spędzamy w internecie średnio 6 godzin i 26 minut* - strona internetowa to niezbędne narzędzie marketingowe.

Strona www jest wizytówką naszej działalności, wpływa na naszą wiarygodność w oczach klientów jak i potencjalnych partnerów i pracowników. Warto przygotować się do takiego projektu. Przede wszystkim, do wykonania naszej witryny, najlepiej zatrudnić profesjonalnych projektantów webowych i deweloperów. Zmniejszy to ryzyko inwestycji i doda nam pewności, że otrzymamy produkt wydajny i nowoczesny.

Przebieg współpracy, będzie zależał od podejścia i modelu wypracowanego przez dane studio projektowe oraz od specyfiki zlecenia. Niezależnie od podejścia, każdy wykonawca zada Ci następujące pytania:

01.

Czy Twoja firma posiada ustaloną identyfikację wizualną?

02.

Jakie zdjęcia i filmy pragniesz zamieścić na stronie?

03.

Jakie Informacje chcesz przekazać?

Identyfikacja wizualna i logo

Spójna identyfikacja wizualna skutecznie wpływa na rozpoznawalność marki. Niezależnie od branży w której działasz, zawsze warto posiadać określony styl marki. Przede wszystkim, strona internetowa powinna być spójna ze stylistyką pozostałych materiałów marketingowych, takich jak: katalogi, ulotki, czy wizytówki.

Jeśli Twoja firma posiada określoną identyfikację wizualną:

Będzie to kluczowa informacja dla projektanta graficznego, ponieważ projektowanie według zasad Twojej identyfikacji wizualnej, będzie stanowiło podstawową wytyczną projektu. Zlecając projekt strony internetowej, przekaż wykonawcy pełny brand book (jeśli posiadasz) lub częściowo ustaloną komunikację wizualną, np.:

logo, najlepiej w formacie pliku wektorowego

określone kolory firmowe

charakterystyczny dla Twojej marki font

określony styl zdjęć, bądź ilustracji

specyficzny styl komunikacji (np. firmowy slogan, czy określony sposób zwracania się do klienta)

Jeśli jeszcze nie powiadasz spójnego stylu marki

Może dopiero ruszasz z nowym projektem, bądź po prostu jeszcze się nie zastanawiałeś nad brandingiem. Podejrzewasz, że dotychczasowa komunikacja Twojej marki może być niespójna? Najlepiej będzie, jeśli wraz z wykonawcą strony przejdziecie przez Twoje dotychczasowe materiały promocyjne. Przeanalizuj jakie są dla Ciebie ich mocne i słabe strony, jaki styl chciałbyś kontynuować, a z czego zrezygnować. Bliska współpraca między klientem i wykonawcą przynosi pozytywne rezultaty, a z pewnością pozwoli na uniknięcie sytuacji, w której zaproponowana stylistyka projektu zupełnie odbiega od Twojej wizji.

Jeśli nie chcesz rozciągnąć swojej inwestycji na wielu podwykonawców, ENLIGHTEN może być Twoim idealnym partnerem - nasz zespół wierzy w działania holistyczne. Nasi specjaliści w dziedzinie grafiki, oprócz projektu i wdrożenia strony, przygotują dla Ciebie skuteczną identyfikację wizualną i brand booka. Jeśli brakuje Ci profesjonalnych materiałów promocyjnych, takich jak zdjęcia czy filmy, je również możemy dla Ciebie przygotować.

Zdjęcia i video

Zdjęcia i filmy wysokiej jakości skutecznie budują profesjonalny wizerunek marki. Jeśli jednak nie planujemy ich wykonania wraz z projektem strony, warto poświęcić chwilę czasu na przekopanie się przez zdjęcia i materiały, które już posiadamy. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zalać projektanta masą takich materiałów. Jego zadaniem jest dobranie treści tak, aby jak najskuteczniej prezentowały Twoją markę w sieci.

Jeśli nie posiadasz wielu zdjęć, które nadawałyby się na stronę, projektant może posłużyć się materiałami stockowymi (czyli zdjęciami ogólnie dostępnymi do użytku komercyjnego). Takie materiały mogą przydać się np. jako obraz w tle czy nagłówek do posta.

Oczywiście projektant może wykorzystać przeróżne zdjęcia stockowe, ale nie zawsze będzie to wskazane. Jeśli na stronie chcesz prezentować swoje produkty czy realizacje, nie powinieneś umieszczać obok zdjęć generycznych. Jeśli przy informacjach na temat Twoich produktów lub zespołu, znajdą się zdjęcia stockowe, możesz wzbudzić podejrzenie użytkowników. Brak autentyczności, szczególnie w przypadku sprzedaży internetowej, może znaczyć utracenie wielu potencjalnych klientów.

Teksty

Teksty mają na stronie internetowej znaczenie priorytetowe. Atrakcyjna struktura wizualna to dopiero połowa sukcesu - przykuje uwagę użytkownika, ale żeby przekuć tę uwagę na zainteresowanie (i potencjalne zyskanie klienta), potrzebujemy dobrze napisanych treści.

Na którym etapie projektu powinny powstawać treści?

Każdy projekt będzie potrzebował indywidualnego podejścia, które zależy przede wszystkim od wielkości przedsięwzięcia. W przypadku większych portali i bardziej skomplikowanych struktur, rozmieszczenie treści, czy podział na zakładki zazwyczaj zostanie wypracowany przez zespół UI i UX designerów, a pisanie treści przypadnie copywriterowi lub specjalizującemu się w webwritingu designerowi (np. UX writerowi). Niezależnie od wielkości projektu, specjalista UI/UX pomoże Ci skutecznie rozplanować architekturę treści, przede wszystkim będzie wiedział:

jak dobrać rozmiar i ciężkość fontu, odstępy między literami i wersami, szerokość bloków tekstu itp.

które akapity należałoby skrócić, a gdzie dodać więcej informacji,

jak rozmieścić nagłówki i sekcje tematyczne,

jak skutecznie posłużyć się metadanymi,

gdzie dodać przyciski “call to action”,

które treści zaprezentować wizualnie, np w postaci grafu.

W przypadku krótkich stron lub landing page'ów (kiedy zlecamy jedynie projekt i wdrożenie strony), dobrą praktyką będzie wypisanie wszystkich tekstów, informacji oraz danych, które chcemy umieścić na stronie i przekazanie ich projektantom, przed rozpoczęciem prac nad projektem graficznym.

Oczywiście grafik może przygotować dla Ciebie projekt witryny posługując się Lorem Ipsum. Jednak tworzenie projektu pod treści (a nie treści pod projekt) jest o wiele bardziej skuteczne, co potwierdzają liczne autorytety w dziedzinie User Experience i UX writingu (więcej na ten temat można przeczytać np. w artykule Kyla Fidlera “Lorem Ipsum is Killing Your Designs”).

Stwórz stronę razem z Enlighten

Wyróżnia nas interdyscyplinarny zespół - łączymy wiedzę programistyczną z umiejętnościami graficznymi oraz metodologią UX. Tworzymy nowoczesne i intuicyjne strony przy wykorzystaniu najnowszych standardów webowych. Nasze projekty są interaktywne, działają płynnie i bez przeładowania strony. Jeśli chcesz omówić swój nowy projekt – zapraszamy do kontaktu. :)

Enlighten to Agencja Interaktywna & Software House z samego serca Górnego Śląska. Pomagamy firmom poprawić ich wizerunek w sieci. Specjalizujemy się w tworzeniu stron www, aplikacji webowych, fotografii i filmie.

ul. Tadeusza Kościuszki 38/14, 40-040 Katowice

hello@enlighten.pl

729 191 053

NIP: 6342954906

Skontaktuj się z nami